Zo’n twee weken terug werd Samhain gevierd. Door degene die dit vieren wordt hiervoor vaak 31 oktober of 1 november aangehouden. Voor mij persoonlijk is dit eerder een soort ijkpunt en ervaar ik Samhain meer als periode rondom deze data.
Over Samhain zou ik nog een hele blogpost op zich kunnen schrijven, maar dat was nu eigenlijk net niet mijn plan. Wat ik er wel nog over wil vermelden is dat Samhain ook wel het Heksen of Keltische Nieuwjaar wordt genoemd. En met dit in gedachten heb ik rond deze tijd ook de eerste set van ‘Whispers of Magick’ met de rest van de wereld gedeeld.

‘Whispers of Magick’ is uiteindelijk de vorm geworden van een project waarvoor ik in 2019 de zaadjes al had geplant. Toen begon het met het thema ‘Spirit Animals’ voor INKtober. Maar als snel, en eigenlijk al tijdens het project voelde ik dat dit meer zou kunnen worden. De spirits die ik tijdens INKtober heb gemaakt, werkte ik kort daarna digitaal als illustratie uit. Bij allemaal ontstond er ook een affirmatie als bijpassende boodschap.

INKtober spin met uitgewerkte illustratie - Ronafly

Ik liet de illustraties met affirmatie als ansichtkaarten drukken en ik kreeg hier ontzettend enthousiaste reacties op. Zelf voelde ik ook dat dit wel eens een vorm zou kunnen zijn waarin ik ook de volgende spirits zou kunnen gieten. Maar enkel als ansichtkaarten voelde het nog een beetje leeg. Het deed geen eer aan de boodschap en de magie die de krachtdieren te delen hadden.

Zowel bij mijzelf als bij anderen kwam het idee van een orakeldeck op. Een orakeldeck met mijn illustraties was een grote droom, maar toch voelde ik weerstand. Wellicht angst voor zo’n groot project. Maar later bleek ook dat de ‘standaard’ vorm van een orakeldeck niet was wat ik voor dit project wilde. Wat dan wel? Werkelijk geen idee..
En daar bleef het eigenlijk bij.

Vorig jaar (2022) begon het toch weer te kriebelen. Ik wilde er zo min mogelijk druk op zetten en wilde gewoon kijken wat er nog kon ontstaan. Toch was ik eerst vanuit mijn hoofd bezig met een nieuw spirit animal, wat niet helemaal wilde vlotte. En toen opeens kwam daar de uil voorbij, die bijna als vanzelf als nieuwe illustratie, met affirmatie ontstond.

Van een verdere vorm voor het project had ik nog steeds geen idee, maar met de boodschap van de uil ‘I trust my inner wisdom’, leek er wel iets op zijn plek te vallen. Ik zocht vooral inspiratie qua vorm bij anderen. Hoe hadden anderen makers soortgelijke projecten vormgegeven. Maar daarin lag het antwoord op de weerstand die ik voelde. Het was allemaal hun vorm, niet dat van mij, niet voor dit project.

Niet dat het antwoord, hoe het dan wel voor mij moest kort daarna volgde. Ik rommelde nog wat aan en zette her en der wat ideeën op papier. Nee, de eerste puzzelstukjes die op hun plek vielen, kwamen pas begin dit jaar.

Ik voelde nog steeds iets voor het idee van orakeldeck voor dit project. Maar een orakeldeck bestaat doorgaans uit meer dan slechts een handjevol kaarten. De druk om in één keer 25+ kaarten eruit te persen (ik noem maar een getal), was ook iets dat me keer op keer blokkeerde. Want in mijn hoofd moest dat deck er dan ook zo snel mogelijk komen. Ik was eigenlijk niet eens zo bang voor de hoeveelheid illustraties, maar wel voor de boodschappen van de spirits die ik in een tekstvorm moest gieten. Want terwijl er achter de schermen al schetsen voor meerdere spirits lagen, had het verwoorden van de boodschap gewoon meer tijd nodig.

Spirit animal ansichtkaart uil - Ronafly

Vanuit dit besef ontstond er langzaam maar zeker een vorm die passend leek te voelen voor mijn project. Ondanks dat mijn hoofd er van alles van vond..
Was dit wel logisch?
Dit is niet hoe het er ‘normaal’ uitziet.
Dit is niet de vorm die de meeste mensen gewend zijn.

Nee klopt, dit was ook voor mij totaal nieuw en daarom voelde ook dit nog steeds spannend. Maar toch voelde dit anders spannend. Ik voelde namelijk ook enthousiasme en het sloot simpelweg goed aan bij mijn eigen behoeftes en verlangens. Zowel vanuit de kant als maker, als vanuit de kant van een potentiële klant.

Ik besloot namelijk dat dit project niet als een compleet en af deck de wereld in gebracht zou worden. Dit project zou stapje voor stapje, per onderwerp, steeds verder uitbreiden. Voor mij als maker heeft dat als voordeel dat ik voor ieder onderwerp de tijd kan nemen. Uiteraard heb ik al een lijstje met magische onderwerpen die ik graag wil uitwerken, maar door deze vorm heb ik meer vrijheid, die aansluit bij de inspiratie die ik heb.
Daarnaast heb jij, als klant, op deze manier ook de mogelijkheid om je eigen ‘deck’ samen te stellen. Zelf heb ik namelijk met de krachtdieren orakeldecks die ik zelf heb, toch vaak dat ik iets minder heb met een bepaald dier of dat ik juist een dier mis. Op deze manier wordt het deck niet beperkt met een vaste collectie of een bepaald aantal en is er ook ruimte op in te gaan op verzoeken qua onderwerpen.

Voorzichtig aan liet ik mijn idee aan verschillende mensen horen. En tot mijn grote opluchting kreeg ik alleen maar positieve reacties. Het idee stond nog altijd in de stijgers, maar toen de oproep van Atelier Wolfstone voorbij kwam, voor een samenwerking met mede (creatieve) ondernemers voor de Samhain box, werd er een vuurtje aangewakkerd. Al hield de ik omschrijving van mijn idee nog wat cryptisch, zodat ik voor mezelf wat ruimte overhield, mocht het toch niets worden met mijn idee.

Ik had nu een houvast (en een deadline) om er echt voor te gaan zitten. Gewoon alles opschrijven wat in me opkwam, alles opschrijven wat ik zelf wilde en zo ben ik gaan puzzelen, testen, creëren, testen, uitwerken en nog meer testen. Van onderwerp tot drukkers, van daadwerkelijk vorm, tot papiersoorten en afwerkingen.

Ondanks dat mijn idee begon met ‘krachtdieren’ als thema, besloot ik dat dit thema ruimer mocht. Want naast dat dieren een grote inspiratiebron zijn voor mijn werk, haal ik ook veel inspiratie uit ‘symboliek’ in bredere zin. Zoals andere elementen vanuit de natuur, als planten en bloemen, maar ook attributen die om hun symboliek in magisch werk worden gebruikt.

Ook door deze keuze begon de energie voor dit project veel meer te stromen. Ik had veel meer vrijheid in onderwerpen en daarmee ook afwisseling in het creatieproces. Wel besloot ik om voor de Samhain box van Atelier Wolfstone een onderwerp te kiezen waarmee het hele project zo’n beetje begon. De spin. Het was niet het eerste dier dat ik tekende tijdens INKtober, maar het was wel het eerste dier waarmee ik toendertijd uit mijn confortzone stapte.

Witchy magick patroon - Ronafly

Het voelde dus ergens vertrouwd, nu ik opnieuw uit mijn comfortzone probeerde te stappen. Naast dat de symboliek van de spin perfect aansloot bij het uitwerken van dit project, past het ook heel goed bij de tijd van Samhain. De donkere periode van het jaar doet verder zijn intrede, wat ook een passende tijd is om naar je eigen donkere kanten te kijken. Vaak zijn dit emoties en gebeurtenissen die je liever weg stopt. Maar in deze schaduwen liggen soms ook angsten verborgen die je (on)bewust tegenhouden om bijvoorbeeld je dromen waar te maken. Door je hier meer bewust van te worden en mee aan de slag te gaan, kun je juist op een ‘positieve’ manier gebruik maken van je schaduwkanten.
Uiteraard kun je het hele jaar door schaduwwerk doen, zoals dit ook wel genoemd wordt en is ook de set van de spin het hele jaar door te gebruiken.  

Maar om terug te komen op de ‘vorm’…
Want een vorm begon het toch echt te krijgen. De illustratie van de spin die ik al had, heb ik een nieuw jasje gegeven. Geen dramatische veranderingen, want ik was tevreden met het ontwerp. Meer een soort puntjes op de ‘i’, om het beter aan te laten bij het beeld dat ik nu voor de hele serie voor ogen had.
De eerste illustratie was voor de kaart die in de set de functie ‘orakelkaart’ zou krijgen. Naast de affirmatie die de spin al had gekregen, besloot ik n.a.v. een poll op social media, ook steekwoorden aan de kaart toe te voegen.

Orakel kaart Whispers of Magick - Ronafly

Bij (de meeste) orakeldecks hebben de kaarten allemaal dezelfde achterkant, met als doel om de kaarten blind te kunnen trekken. Voor het ontwerp van de achterkant vond ik het belangrijk dat verschillende onderwerpen van magische symboliek zichtbaar zouden zijn. Zo is er een verzameling van lijntekeningen ontstaan van afdrukken van dierenpoten, elementen uit de natuur en magische attributen en symbolen. De achtergrond is voorzien van een combinatie aan analoge texturen van waterverf en zelfgemaakt marmerpapieren, zoals ik ook in mijn andere illustraties gebruik.

Inmiddels heb ik zelf al een aardige verzameling van orakeldecks, waar ik zelf regelmatig een of meerdere kaarten uit trek. Meestal zet ik deze in een kaarthouder op een plek waar ik het goed kan zien, om aan de boodschap of intentie herinnerd te worden. Maar soms heb ik ook de behoefte om de kaart met me mee te nemen. Het lastige met de ‘standaard’ orakelkaarten is dat ze meestal te groot zijn om makkelijk mee te nemen. Daarnaast vond ik het eigenlijk ook zonde dat ze misschien beschadigd zouden raken en ik ze niet meer voor in het deck zou kunnen gebruiken.

Zo ontstond vanuit mijn eigen behoefte het idee om een extra en handzaam kaartje toe te voegen aan de set.

Dit kaartje is even groot als een visitekaartje, waardoor deze bijv. in je portemonnee past of in je telefoonhoesje mee kan. Het ontwerp is een afgeleid van de illustratie van de orakelkaart, met enkel de tekening van het thema en de bijpassende affirmatie. Zo kun je dus  heb je dus gemakkelijk een kleine herinnering aan de magische boodschap met je meedragen, zowel binnens- als buitenshuis.

Een ander obstakel wat ik tegenkwam bij het uitdenken van de vorm van het project, was hoe ik de betekenis, de boodschap van het onderwerp moest vormgeven. Veel orakeldecks zijn voorzien van een boekje of kaartjes met de betekenissen van alle orakelkaarten. Maar met mijn gekozen vorm, waarbij de inhoudt van het totale deck nog niet vast staat, zou dat een beetje lastig worden.

Hiervoor liet ik me uiteindelijk vooral inspireren door zo genoemde ‘Altaarkaarten’. Dit zijn doorgaans kaarten, die voorzien zijn van een mooie, bijpassende afbeelding, met op de achterzijde informatie over het onderwerp. Omdat dit ook in kaartvorm is, sloot dit mooi aan bij de andere twee kaarten van de set. Maar met enkel informatie geven of een boodschap delen, voelde deze kaart nog niet helemaal compleet.

Informatie lezen zet mij er nog niet altijd toe aan om verder over iets na te denken of om er daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Wanneer er vragen (bij) gesteld worden, helpt het mij vaak om wel een stapje verder te gaan, om er wel over te reflecteren en er eventueel over te schrijven. Zo ontstond het idee om naast de informatie over het thema, ook vragen toe te voegen die hierbij aansluiten, om zo toch een laagje dieper te gaan.

affirmatie kaart Whispers of Magick spin - Ronafly
Inzicht kaart Whispers of Magick spin - Ronafly

Deze kaart heeft dus een iets uitgebreidere functie gekregen dan de meeste altaarkaarten en om alle informatie en vragen genoeg ruimte te geven is deze kaart op A6 formaat. Nog steeds is dit een prima kaart om op je altaar te zetten, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je deze kaart liever dicht bij of in je journal bewaard als je wilt schrijven n.a.v. de vragen. En hoewel ik de naam ‘Altaarkaart’ heel mooi vind klinken, heb ik er uiteindelijk toch voor gekozen om deze kaart ‘Inzichtkaart’ te noemen.

En met deze kaart is de ‘inspiratiekaarten’ set van ‘Whisper of Magick’ compleet. Inspireren is toch wel een belangrijke doel van de set(s). En dit kan zo minimaal of uitgebreid als dat je zelf wilt, in de breedste zin van het woord. En bovenal hoop ik dat ook deze set(s) je helpen om een extra vleugje magie in het leven te ervaren. Overal is magie te vinden en al die magie fungeert voor mij weer als inspiratiebronnen voor volgende sets van ‘Whispers of Magick’.

 

 

In bovenstaande blog refereer ik ook naar de de Samhain box van Atelier Wolfstone. De box van 2023 is volledig uitverkocht, maar ze hebben wel een mooie blog post geschreven met informatie over de box en inhoudt ervan.

Liefs,

Rowan – Ronafly